Rötmånaden

Någon mer än jag som hatar den? Jag har tidigare aldrig märkt av den och piercade bland annat naveln under den perioden när jag var fjorton år gammal utan problem. Däremot nu iår har jag märkt av den, börjat svettas för minsta lilla ansträngning jag gjort och har aldrig någonsin haft så här mycket finnar. Jag har alltid haft väldigt bra hud och kanske haft MAX tio finnar i hela mitt liv. Nu har jag upptäckt två stycken på RYGGEN (aldrig haft där tidigare) och sju småa i ansiktet. Mindre skoj. Tack och lov börjar det ju dra sig mot slutet nu.
.
Rötmånaden startar kring 22-24 Juli till 22-24 Augusti. Månaden kallas för rötmånad för att värnen och den höga luftfuktigheten som är vanlig vid denna tid på året ger gynnsamma förhållanden för bakterietillväxt, vilket gör att matvaror och liknande lätt blir skämda under denna månad. Emellertid är rötmånaden i stort sett att beteckna som vidskeplighet, eftersom det är själva datumet som folk fäster vikt vid, inte väderleken - om så Juni månad vore extremt varm och fuktig och Juli och Augusti kalla och torra så skulle folk tro att maten börjar bli dålig den 22 Juli (och ingen skulle förstå varför de drabbas av matförgiftning vid midsommar). En annan tolkning av rötmånaden är att den is man sparat in sedan vintern tar slut vid denna tid, vilket förstärker bakterieväxten. I folktron tillskrivs dessutom rötmånaden en mängd andra egenskaper, det sägs att det händer vederstyggliga ting under rötmånaden, och att människor kan uppföra sig konstigt. Källa: Wikipedia. Klicka HÄR för att läsa mer.
.
.
För någon kväll sedan blev jag dock less och såg ut som en kräfta i ansiktet efter att ha klöst (!) bort finnarna så jag tog vad jag hade här borta. Nämligen Idomin salva. Tro det eller ej men det fungerade, nu har jag inte en enda finne kvar. Smörjde på ett rätt så tjockt lager där finnarna bosatt sig och gick till sängs. Nästa dag tvättade jag bort allting och gjorde om samma sak (använde inge smink den dagen alls) och samma sak till natten en gång till och när jag vaknade imorse var allting borta. Gud så skönt :)
När jag ändå håller på kan jag ju tipsa om krämen jag använder i ansiktet till morgon och kväll också, har haft samma i flera år och är helnöjd. Nivea soft. Rätt så fet kräm men ak så underbar!
.


Kommentarer
Magda

haha ja jag ska försöka att börja skriva något vettigt i den...då jag väl får tid! haha jag måste säga att jag drömde om dig här om natten...haha vi bråkade som fan xD hahahahaha jag följer din blogg och det är mycket intressant och kloka ord! Keep that way ;) hihihi.

2010-08-25 @ 14:28:28
URL: http://magdavik.blogg.se/
Magda

haha :P Sist jag var i Piteå var under påsken, sen har jag bara pluggat & jobbat. Även nu under hösten...så men jag kikade lite grann och vi har självstudie en vecka och tänkte passa på att sticka till Piteå en sväng och hälsa på min föräldrar!^^ Ja det skulle vara kul, och höra vad du sysslar med nu för tiden! Det var år och dar sen vi sågs! hihihi. Btwm bor du kvar i Piteå? :)

2010-08-25 @ 19:06:15
URL: http://magdavik.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0